Marie, der i mellemtiden har været nede ad bakken på den anden side og op igen for at se, hvor jeg bliver af. Fuglsøvig er egentlig en blind vej, men dog ikke mere blind, end at den fortsætter i en smal sti hen til skrænten ned mod havet. Skrænten er stejl, men venlige og forstandige folk, måske fra områdets grundejerforening, har i forne tider etableret en trappe, der som en serpentin snor sig ned til stranden. Lidt nedslidt er den, men den er der, og det virker.

På stranden stopper vi op og nyder udsigten ud over Ebeltoft Vig. Molslinjens færge, der betjener Odden og Ebeltoft, er lagt op for vinteren og ligger nu i færgelejet uden for Ebeltoft. Det er oplagt, at den kommer i fart igen til foråret. På gode dage, og det var sådan en dag i dag, sidder der skarv og tørrer vinger på stolperne på badebroen.

Fra stranden løber vi op over den græsklædte skråning mod p-pladsen for enden af Fuglsøvig Strandvej. I den græsklædte skråning har gode folk, Syddjurs Kommune måske, med en græsslåmaskine slået græsset i en smal stribe til en tydelig sti. Den følger vi op til et skilt, der meddeler, at Syddjurs Skovbørnehave bruger området til fornøjelige og opbyggelige udendørsaktiviteter, og om vi godt vil passe på ikke at mænge os med børnene. Af hensyn til Corona-smittefaren. Corona eller ej, vi har hidtil hverken set børn eller pædagoger eller madpakker eller børnehavebusser eller chauffører eller forældre eller bedsteforældre eller søskende, onkler og tanter. Men vi har set en mand med en hund.

Efter p-pladsen løber vi op ad Fuglsøvig Strandvej. Bogstavelig talt op. Næsten oppe passerer vi en genvej med en gennemgang over et kvægfold med køer, kvier og kalve. Vi overvinder fristelsen til genvejen og løber hele vejen op til enden af Fuglsøvig Strandvej. Her går det jævnt opad.

Nu er vi tilbage på Dragsmurvej, dog noget længere oppe, end da vi løb ud. Vi løber over Dragsmurvej og drejer til venstre ved dobbelt-cykelstien. Her går det igen nedad. Det er ikke en oplagt fordel, for vi mangler fortsat 20-30 højdemeter, før vi er tilbage ved vores udgangspunkt. Kort efter passerer vi Fuglsø Centret. Det går stadig nedad. Ved vejen op til Karpenhøj Naturcenter, på hjørnet med de 3 norner, drejer vi til højre og løber op forbi Karpenhøj. Efter p-pladsen løber vi op ad en lille smal sti, forbi Fenris-ulven. Ved enden af stien er vi tilbage på Havesangervej. Her drejer vi til højre og kan nu begynde at se enden på vores løbetur. Det går jævnt opad, så jeg lunter, og Anne Marie løber. Når vi når til tennisbanen på højre hånd, drejer vi til venstre ind på Gulspurvevej. Efter 200 m med jævn stigning er vi tilbage ved huset, vores udgangspunkt, og her kan vi velfortjent strække ud, mens vi nyder udsigten fra terrassen ud over Helgenæs, landsbyen Kongsgårde med Dagli’ Brugsen, Begtrup Vig, Molshoved, Århusbugten, Samsø, Tunø, bondegården Klokkerholm neden for bakkeskråningen med familiens juletræ og kvæg på marken. Så venter blot et fortjent bad.

Tidlig morgen i dag gav måger og råger flyveopvisning, da kvæget endnu ikke var sat ud på marken. Rågerne forlystede sig også med kvægets foder i foderpladsen midt på marken.

Når kvæget er ude, danser rågerne på foderet.

Fuglsø løberute

Rågeliv på kvægets mark

Vores løbetur

Vores løbetur går fra huset på Gulspurvevej 12 op over en lille bakke hen mod Havesangervej, hvor vi svinger til venstre og passerer forbi det feriehus, som hedder Badehotel Mols. Det er nyt, og absolut ikke et badehotel, men et stort og tilsyneladende velindrettet privat feriehus med en meget stor terrasse med udsigt ud over Ebeltoft Bugt. Over for Badehotel Mols ligger der endnu et stort, men endnu ikke færdigbygget feriehus. Muligvis er det blot under renovering. Noget kaotisk og rodet er det. Vi følger interesseret med i udviklingen. Der var en tysk bil parkeret foran huset forleden dag.

For enden af Havesangervej drejer vi til højre og løber nu ned ad Gransangervej mod Fuglsø Centret. Gennemkørsel forbudt står der i begge ender af vejen. Det tager vi os nu ikke af. Det går stærkt nedad, så vi passerer Fuglsø Centret i højt tempo, så højt som det nu passer sig for en 77-årig og hans unge kone på 68. Vi drejer nu til højre ned ad Dragsmurvej. Her er der dobbeltsporet cykelsti og ikke mange cykler. Det kan vi godt lide. Det går stadig nedad en kilometers penge til Fuglsøvig. Her drejer vi til venstre og kommer nu ind på en typisk forsyningsvej til sommerhusene i området. Fuglsøvig går op og ned, mest ned. Her løber vi. Når det går op, går vi. Eller jeg går. Op til bakkens top, hvor jeg møder Anne